Windows Live Belux tips & tricks

Oppassen voor dit soort “Phishing” mailtjes!

Posted on: juli 27, 2009


In juli heb ik jullie al eens attent gemaakt op deze ‘”Phishing” mail, maar jammer genoeg zijn er wereldwijd toch een heleboel mensen wel ingetrapt. Dit heeft er toe geleid dat van sommige klanten de gegevens even op het internet gepubliceerd waren vorige week vrijdag. Microsoft heeft direct de schuldigen aan de publicatie gesommeerd de site de blokkeren. Dit was dus geen fout in de systemen van Microsoft, maar een gevolg van een nare SPAM en ‘”Phishing” mail door een derde partij.

Als er in de onderwerp staat: "Verify your account.", "If you don’t respond within 48 hours, your account will be closed.", "You have won the lottery.” kan je er van uitgaan dat dit een SPAM is. Klik ook nooit op een link in een mail waarvan je niet zeker bent dat het een eerlijke afzender is. Want je pc kan zomaar geïnfecteerd worden met een virus. Installeer ook altijd een goede anti-virus software (bijv. de gratis Microsoft Security Essentials)

Microsoft vraagt NOOIT om via je mail je wachtwoord door te geven. Je wachtwoord is privé en dat beheer jij alleen op http://account.live.com

Ik herhaal hier nogmaals waar je op moet letten als je zulke mails ontvangt:

(blogpost van 27 juli 2009) :Ik heb een verontrustend mailtje ontvangen in mijn eigen Postvak IN en wil jullie hier ook op attent maken. Het lijkt of die mail van het Windows Live Team komt, maar als je goed kijkt, staat naast de naam een heel vaag emailadres en verder kwam die bij mij ook in mijn SPAM folder. Dat zijn dus goede indicaties dat dit een SPAM en zelfs een Phishing mail is. Wat houdt dat in? Iemand stuurt je uit naam van Hotmail of Microsoft (zogenaamd, want wij hebben niets met hen te maken) een mail dat je jouw login en wachtwoord moet doorgeven omdat anders je account wordt gesloten.

Nogmaals, dit soort praktijken bezigt Microsoft niet. We vragen nooit via een email om je wachtwoord of andere persoonlijke informatie. door te geven. Reageer ook NIET op dit soort mails, want dan weten de afzenders dat je email adres werkt en gaan ze alsnog misschien proberen je wachtwoord te achterhalen.

 Wat doe je dan wel met dit mailtje? Selecteer het bericht en kies in je taakbalk voor  >>>>>>>>>>>

OPGELET: als je WEL jouw gegevens hebt doorgegeven, is het goed mogeljik dat deze mensen jouw account al hebben gebruikt. Probeer dan ook direct je wachtwoord aan te passen via http://account.live.com

11 Reacties to "Oppassen voor dit soort “Phishing” mailtjes!"

Ik heb een vriendin die een email adress van haar provider heeft en een aantal hotmail en live mailadressen. Maanden geleden stuurt ze me een foto via haar prive adres. Deze week ontving een mail via haar priveadres van een andere foto die ze lang geleden via hotmail heeft gestuurd. Zelf ontvangt ze stapels foto\’s van haar hotmail in haar prive adres outlook. Wat zou er aan de hand zijn ?

mooi bij mij is mijn live messenger gehackt na eerst mijn IP code gehackt te hebben. het reultaat is nuIk had 3 groepen foto\’s bij Google panoramio die hebben ze met mijn live mail.adres overgenomen engrotendeels foto\’s (700)gewist Terwijl mijn albums mijn e-mail adres hadden en wachtwoord van livemail hebben veranderd. Google Nederland schrijft mij u ben niet gemachtigd Mijn Echte naam is blijvenbestaan. Ik krijg berichten van overal dat er virus in die groepen zit Windows live messengers reageert niet dus de weg is voor mij afgesloten en de daders gaan vrijuit.

Hoe kan je dan dat ontdekken dan ze ingebroken hebben op je emailadres of Windows live ID ?

@Windows Vista Home: je merkt dit doordat mensen klagen dat je rare mailtjes stuurt (die jij helemaal niet zelf stuurt) of doordat je niet meer met je wachtwoord kan inloggen. Dat zijn de 2 voornaamse redenen. Als je twijfelt, gewoon je wachtwoord aanpassen op http://account.live.com

Gelukkig dit soort mailtjes nog niet gehad. Wel een mail met het verzoek van een space om toe te voegen aan mijn space.Stom dat ik niet even verder keek, want er stond alleen maar dat die persoon spelletjes deed met andere spacers.Ik had die persoon eerst toegevoegd en later weer verwijderd, maar ik bleef maar verzoekjes ontvangn om die space toe te voegen. Als ik dan inlogde, dan zag ik geen verzoek.Is dat ook een pishing mail?

Dag Nicky, nee dat is geen phishing poging, maar een irritant persoon die je telkens uitnodigt. Je kan die persoon blokkeren als je weer zo\’n uitnodiging krijgt. Phishing houdt in dat men je vraagt om je persoonsgegevens per mail door te sturen.

Wederom bedankt voor de waarschuwing ,,, mijn persoonsgegevens geef ik niet snel door! Wat zijn er toch een boel mafkonten op deze aardkloot 😉 Grtjs,Benona

Bedankt Windows live team voor de tip

Wow.. goed dat ik dit ook nog ff lees; ik kreeg allemaal berichten van: login.live@microsoft.comKijk uit dus mensen.

ze stureb altijd berichten wel 5 per dag maar het was alleaal voor ijn veiligheid

ik heb zo\’n bericht ontvangen-afzender zit in mijn contacten dus heb ik hem gevraagd of die zoiets heeft gestuurd hij zei dat hij stuurde niets!Je hebt een geheim bericht van politis3 ontvangen.‏Van: Beschikbaar politis3 (politis3@hotmail.com) Hoog risicoDit bericht kan onveilig zijn. Meer informatieVerzonden: zaterdag 6 februari 2010 4:37:10Aan: notveryniceguy@hotmail.comHallo notveryniceguy,politis3 heeft je een geheim bericht gestuurd.Je kan naar je geheime bericht gaan door op de onderstaande link te klikken.Klik hier voor jouw geheime bericht:http://www.geheimbericht.net/afz.php?name=notveryniceguy@hotmail.com&afz=politis3

Plaats een reactie


  • Geen
  • Tom: Bij mij komt er ook niks te staan. en kan ook niet vinden waar je je kunt aanmelden voor deze functie. ik heb gewoon hotmail en de andere gelinkte ema
  • Windows Live Team Belux: Dag Mokey, Dat is raar. Welke gsm heb je? Op deze site vind je alle info over Hotmail op je gsm: http://windowsliveformobile.com De url die je op je
  • Mokey: Ik krijg enkel een wit scherm...