Windows Live Belux tips & tricks

Oppassen voor dit soort “Phishing” mailtjes!

Posted on: oktober 6, 2009


In juli heb ik jullie al eens attent gemaakt op deze ‘”Phishing” mail, maar jammer genoeg zijn er wereldwijd toch een heleboel mensen wel ingetrapt. Dit heeft er toe geleid dat van sommige klanten de gegevens even op het internet gepubliceerd waren vorige week vrijdag. Microsoft heeft direct de schuldigen aan de publicatie gesommeerd de site de blokkeren. Dit was dus geen fout in de systemen van Microsoft, maar een gevolg van een nare SPAM en ‘”Phishing” mail door een derde partij.

Als er in de onderwerp staat: "Verify your account.", "If you don’t respond within 48 hours, your account will be closed.", "You have won the lottery.” kan je er van uitgaan dat dit een SPAM is. Klik ook nooit op een link in een mail waarvan je niet zeker bent dat het een eerlijke afzender is. Want je pc kan zomaar geïnfecteerd worden met een virus. Installeer ook altijd een goede anti-virus software (bijv. de gratis Microsoft Security Essentials)

Microsoft vraagt NOOIT om via je mail je wachtwoord door te geven. Je wachtwoord is privé en dat beheer jij alleen op http://account.live.com

Ik herhaal hier nogmaals waar je op moet letten als je zulke mails ontvangt:

(blogpost van 27 juli 2009) :Ik heb een verontrustend mailtje ontvangen in mijn eigen Postvak IN en wil jullie hier ook op attent maken. Het lijkt of die mail van het Windows Live Team komt, maar als je goed kijkt, staat naast de naam een heel vaag emailadres en verder kwam die bij mij ook in mijn SPAM folder. Dat zijn dus goede indicaties dat dit een SPAM en zelfs een Phishing mail is. Wat houdt dat in? Iemand stuurt je uit naam van Hotmail of Microsoft (zogenaamd, want wij hebben niets met hen te maken) een mail dat je jouw login en wachtwoord moet doorgeven omdat anders je account wordt gesloten.

Nogmaals, dit soort praktijken bezigt Microsoft niet. We vragen nooit via een email om je wachtwoord of andere persoonlijke informatie. door te geven. Reageer ook NIET op dit soort mails, want dan weten de afzenders dat je email adres werkt en gaan ze alsnog misschien proberen je wachtwoord te achterhalen.

 Wat doe je dan wel met dit mailtje? Selecteer het bericht en kies in je taakbalk voor  >>>>>>>>>>>

OPGELET: als je WEL jouw gegevens hebt doorgegeven, is het goed mogeljik dat deze mensen jouw account al hebben gebruikt. Probeer dan ook direct je wachtwoord aan te passen via http://account.live.com

10 Reacties to "Oppassen voor dit soort “Phishing” mailtjes!"

Ja ik kan het ook niet begrijpen dat er zoveel mensen in de val zijn gelopen en zelfs nu nog.

Zijn altijd mensen (en soms of vaak met hogere opleiding ) die erin trappen. Net zoals die Gates die fortuinen uitdeelt (met respect voor zijn goede werken dat die doet). En die mails die je ontvangt om te zien \’wie je heeft geblokkeerd op messenger\’. Je dient dan je naam en paswoord in te vullen. Krijg die alle twee dagen van \’vrienden\’. NIET DOEN!!!! is zuiver phisting.

ik ontvang regelmatig de laatste tijd een boodschap dat ik binnen de 14 dagen, en dan gaat er iedere dag een dag van de teller af, dat ik mijn inlogcode moet wizigen dat ik mij anders niet meer zal kunnen inloggen en dit zowel op mijn PC als voor de rest, wat is hiervan waar? Een code die men sinds vele jaren gebruikt zit in de hersenen gegrift dat veranderd men niet zo. Graag uw mening

ik heb onlangs wel bericht opengedaan van "wie heeft u geblokkeerd". Ik kan mij niet herinneren dat ik mijn wachtwoord moest ingeven.Wat is het gevaar nu en wat kan ik doen om mij te beschermen ?

@Frank: Als je op de link in die mail hebt geklikd heb je mogelijk een virus binnengehaald. Verander dan ook je wachtwoord via http://account.live.com

@Serge: dit is zeker een SPAM of PHISHING. Ga er niet op in, stuur hem naar me door ajb. Verander wel alvast je wachtwoord via http://account.live.com mocht je ooit al op een verdachte mail geklikd hebben.

@Jean: Bedankt om deze mail te flaggen aan het support team.

Heb ook berichten gekregen van wie heeft je geblokeerd gekregen , maar heb nooit men wachtwoord moeten geven , toch heb ik nu ander wachtwoord en krijg nog altijd rare mails !!! Ik vraag me af wie hier achter zit pffffffffffffffff ik ben dat gedoe beu ze grtjs bb

@Brigitte Brak: Beste Brigitte, als je rare mailtjes krijgt, is dat waarschijnijk omdat je ooit ergens je mailadres hebt achtergelaten op een site voor een wedstrijd bijv. en mensen hebben je mailadres achterhaald. Het beste om te doen om minder spam te krijgen is je spamfilter aan te passen. Op de blog vindt je er handige tips voor : http://wlblog.spaces.live.com/blog/cns!2D318F90F2EC4995!1920.entry Succes! Groetjes, Het Windows Live Belux team

Geef een reactie

